Opis
Trop jest zespołowym instrumentem metodycznym stymulującym przede wszystkim rozwój kompetencji interpresonalnych i umiejętności pracy w grupie oraz umiejętność budowy wspólnoty celu. Celem tropów jest także wzmocnienie funkcjonowania w gromadzie/drużynie systemu małych grup. Tropy zuchowe to odpowiednik sprawności grupowych.
Realizując z zuchami trop „Zawiszaków”, możemy pokazać im, jak niewiele starsi od nich
chłopcy pomagali podczas wojny i walczyli w obronie Polski. Trop wspiera wychowanie
patriotyczne, stwarza możliwość wyrabiania u zuchów obowiązkowości, punktualności,
dzielności.
Trzeba dobrze wytłumaczyć zuchom, kim byli Zawiszacy, jakie działania podejmowali i jak
widzieli swoją przyszłość – warto obrazowo nawiązać do kryptonimu „Dziś, jutro, pojutrze”.
Trop daje możliwość zbudowania bardzo ciekawej obrzędowości – możemy wprowadzić
tajne hasła, wymyślić własny szyfr.
2. Dowiedzieliśmy się, czym były Szare Szeregi i jakie zadania mieli członkowie najmłodszej
grupy – Zawiszacy. Zastanowiliśmy się, jak my możemy dziś pomagać innym. Na tej
podstawie zaplanowaliśmy pożyteczne prace i zrealizowaliśmy je.
3. Poznaliśmy pseudonimy konspiracyjne harcerzy z Szarych Szeregów. Wymyśliliśmy swoje
pseudonimy, posługiwaliśmy się nimi podczas zbiórek.
4. Przeszliśmy podstawowe szkolenie Zawiszaków: ćwiczenia z orientacji w terenie,
ostrożności, zręczności, celności, szyfrowania. Znamy elementy musztry, systematycznie
ćwiczyliśmy.
5. Wiemy, kiedy wybuchło Powstanie Warszawskie, spotkaliśmy się z osobą, która
opowiedziała nam o nim.
6. Pomagaliśmy w szpitalu polowym.
7. Śpiewaliśmy szaroszeregowe piosenki.
8. Szóstkami wystawiliśmy przedstawienia w teatrzyku powstańczym.
9. Zorganizowaliśmy harcerską pocztę polową. Bawiliśmy się w zabawy przedwojennych
zuchów, np. „ogonki”, „ciupy”, toczenie obręczy, skakanie w klasy.
10. Na podsumowanie odwiedziliśmy miejsce związane z Szarymi Szeregami, Powstaniem
Warszawskim lub inne miejsce pamięci związane z II wojną światową.
patriota/Młoda patriotka.
Opinie
Na razie nie ma opinii o produkcie.